Kestääkö Suomen matkailun lumo?

Korona sai suomalaiset matkailijat kiinnostumaan kotimaasta, mutta entä pandemian jälkeen?

”Esteettiseltä puolelta kotimaanmatkailu on ollut ehkä vähän rikki. Tässä ajassa ihmiset ovat äärimmäisen valppaita kuluttajia ja äärimmäisen kiinnostuneita sisustamisen trendeistä, estetiikasta ja designista. Matkailijoilla on myös jatkuvasti edessään työkalut tutkia koko maailman trendejä, jolloin vaatimustaso esteettiselle kokemukselle on sama kotimaassa ja ulkomailla”. Hotellielämysten jakaminen sosiaalisen median kanavissa on alle 40-vuotiaille jo itsestään selvä osa matkailukokemusta”, toteaa Mari Relander

”Yksi tärkeimmistä asioista olisi saada kotimaanmatkailun hintamielikuva kuntoon, toteaa Matkailualan koulutus- ja tutkimusjohtaja Antti Honkanen Lapin yliopistosta. Nostamalla laatua, kotimaanmatkailussa voidaan perustelle se, miksi ihmisten pitäisi maksaa niin paljon kuin hetkellä maksavat. Matkailukokemuksen pitää olla sellainen, että hinta ja palvelu vastaavat toisiaan – ja mielellään vielä niin, että kokemus ylittää hinnan”.

Mielenkiintoisen jutun kirjoitti Apu-lehteen Kati Kelola